khu
16 مرداد 1401 - 13:21

بصیرت و بینش والای حضرت اباالفضل ویژگی بارز ایشان در کربلا است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام صادق(ع) در توصیف حضرت عباس کلیدواژه‌ «نافذ البصیرة» را به کار بردند، صفتی که جامعه امروز به آن نیازمند است و مشکل عصر امام حسین(ع) به بی بصیرتی افرادی باز می‌گردد که فرزند پیامبر را به شهادت برسانند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در مراسم روز تاسوعا با بیان اینکه در تقسیم‌بندی ایام عزاداری، از روز اول محرم را هر روز به نام یکی از دلاورمردان مطرح یاران امام حسین(ع) اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: در این تقسیم‌بندی هرچه به شب عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم، افراد شاخص‌تر می‌شوند و در همین راستا روز تاسوعا به عزاداری حضرت عباس(ع) اختصاص پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: این تقسیم‌بندی جنبه روایی و حادثه‌ای ندارد بلکه نظم عزاداری است تا عزاداران توجه بیش‌تری به این شخصیت‌ها داشته باشند.

بانکی با تأکید بر اینکه، بزرگداشت حضرت عباس(ع)، بزرگداشت صفات ایشان است، عنوان کرد: امام صادق(ع) در توصیف حضرت عباس کلیدواژه‌ «نافذ البصیرة» را به کار بردند، صفتی که جامعه امروز به آن نیازمند است و مشکل عصر امام حسین(ع) به بی بصیرتی افرادی باز می‌گردد که فرزند پیامبر را به شهادت برسانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: گاهی بی بصیرتی را در افرادی با سوابق طولانی علمی و مذهبی می‌بینیم، برای مثال در داستان مشروطه بی بصیرتی برخی افراد باعث اعدام شیخ فضل‌الله نوری شد.

وی پیرامون معنای واژه بصیرت اظهار کرد: بصیرت یعنی دیدی که باعث می‌شود انسان وقایع و حقایق را عیناً ببیند و این موضوع با علم داشتن به موضوعی متفاوت است زیرا بصیرت از جنس نگاه است.

بانکی گفت: اگر شخصی در قله تقوا باشد بصیرت پیدا می‌کند زیرا خدا در تقوا به انسان گشایش و تشخیص حق و باطل را می‌دهد، البته این مورد به قله تقوا بازمی‌گردد؛ ما تقوا داریم اما مشخص نیست در قله آن ایستاده‌ایم یا خیر زیرا در شرایط خاص ممکن است دچار گناهانی شویم و در حد خودمان گشایش‌هایی داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیاتی از قرآن بیان داشت: همچنین اگر شخصی در قله علم ایستاده باشد و به عمق حقایق رسیده باشد، برای او بصیرت حاصل می‌شود اما ما جز از قلیل علم بهره‌مند نشدیم و با علم قلیل بصیرت حاصل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه علم و تقوا به بصیرت کمک می‌کند اما تضمینی بر این موضوع نیست، خاطرنشان کرد: در این مسیر موانعی وجود دارد؛ برای مثال زمانی که در موضوعی ذی‌نفع باشیم، به همان میزان بصیرت‌مان از بین می‌رود و در همین راستا افرادی که در معرض تصمیم‌گیری هستند نباید برای مواردی که در آن نفعی دارند تصمیم‌گیری کنند و در این باره جدیداً طرحی به مجلس آمده است البتهوایت مورد محدود به سطح کلان نیست و حتی در بعد خانواده نیز قابل بررسی است.

بانکی با بیان اینکه در درون انسان امیال متفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود مسیر و حقیقت را به‌درستی متوجه نشود و در این راستا مشورت کردن یکی از موضوعاتی است که مورد تأکید است، اظهار داشت: نیاز است برای تصمیم‌گیری‌هایمان افرادی را پیدا کنیم که به هیچ نحوی در این تصمیم ذی‌نفع نیستند و با توجه به همین مورد، یکی از راه‌های کسب بصیرت مشورت با اهل آن است.

وی تأکید کرد: حضرت ابوالفضل یک شخص دلاورمرد و شجاع است که امام حسین(ع) به ایشان بیان می‌کنند دوستان از حضورت احساس امنیت و دشمنان احساس ناامنی می‌کنند اما شاهدیم چنین شخصیتی برای جنگیدن از امام اجازه می‌گیرند و دلیل این اجازه است که تردیدی که در این باره مطرح است که شاید لایه‌هایی از نفسانیت حتی برای جنگیدن حضرت ابوالفضل(ع) مطرح باشد.    بانکی با یادآوری اینکه از راه‌های دیگر کسب بصیرت توجه به ولی است، عنوان کرد: گاهی اوقات فضای جامعه تا حدی آلوده می‌شود که انسان قابلیت تشخیص ندارد و در این راستا در امور دین و دنیایمان نیاز به حجتی داریم و در زمان غیبت ولی فقیه این نقش را به عهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بصیرت شیعیان علی(ع) در تبعیت از امام بود، گفت: در کشور ما تنوع گروه‌ها زیاد شده است و در این راستا برای تشخیص حق و باطل نیاز است نشانه‌ها را از ولی فقیه جامعه را درک کنیم.

وی در پایان یادآور شد: همچنین یکی از راه‌های بصیرت این است که ببینیم دشمن از کدام مسیر حمایت می‌کند و کدام مسیر را می‌زند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/

منبع: فارس
شناسه خبر: 545514